5 Perkara “Menarik” Yang Anda Wajib Buat Pada Musim Salji Di Jepun.

Merancang untuk bercuti di Jepun pada musim sejuk ini ? Untuk pengetahuan anda musim sejuk di Jepun bermula pada akhir Disember dan berakhir pada penghujung bulan Febuari. So inilah masa terbaik untuk anda fikir-fikirkan sekiranya ingin kesana.

Sebenarnya terdapat pelbagai tempat yang menarik dan juga aktiviti yang boleh anda lakukan disana sewaktu musim salji.

Hari ini Kami di Bandoru ingin berkongsi dengan anda 5 perkara menarik yang anda wajib buat pada musim salji di jepun..

1. Bermain Ski Ais Dan Snowboarding

winter-1

Seronok kan kalau dapat main ski bersama keluarga. Terdapat lebih daripada 500 pusat peranginan ski di seluruh Jepun dari pulau utara Hokkaido ke pulau utama di selatan Kyushu, yang berbeza dari segi saiz dari pusat peranginan besar dengan berpuluh-puluh jalan ke lorong kecil.

Resort terbaik dan salji yang terbaik terdapat di utara Jepun (Hokkaido dan Tohoku) dan di pergunungan di sepanjang Laut Jepun Coast (terutama Nigata dan Nagano).

Walaupun tidak ada pusat peranginan ski di dalam sempadan metropolitan Tokyo, namun anda boleh ski atau snowboarding dalam lawatan balik hari dari Tokyo.

Beberapa pusat peranginan yang paling mudah dan paling popular untuk lawatanharian yang terletak di rantau Yuzawa di Wilayah Niigata, yang boleh dicapai dalam masa hanya 90 minit dengan shinkansen.

Terdapat juga beberapa resort kecil di Gunung Fuji.

Bagi mereka yang berminat untuk bermain salji, tetapi yang tidak mahu ski atau snowboard, kebanyakan resort mempunyai zon permainan direka untuk keluarga dengan kanak-kanak kecil.

Selalunya, mereka tidak memerlukan bayaran kemasukan, kecuali untuk kegiatan seperti menaiki gelongsor salji dan tiub salji.

2. Melihat Monyet layan Mandi Kolam Air Panas (Hot Spring)

 

winter-2

Pernah tak anda tengok sekumpulan monyet-monyet datang melepak mandi dekat hot spring ?

Ini jarang2 berlaku di Malaysia akan tetapi jika di Jepun lagi-lagi lah ketika musim sejuk, Monyet monyet ini akan datang untuk mandi disitu. Dah buat macam tempat diorang sendiri la pulak.(mmg tempat diorang pun)

Tempat yang paling fames nak tengok mereka ini mandi adalah salah satunya di Yaenkoen (taman monyet liar), Jigokudani dalam wilayah Nagano.

Dibuka semenjak tahun 1964. Disini anda boleh melihat mereka dengan lebih dekat. Kalau tengok dekat youtube pun banyak juga anda boleh tengok ni.

3. Ambil Gambar Dinding Salji Tinggi (Yuki No Otani)

 

winter-3

Tempat bernama Tateyama Murodo Plain ini, yang terletak pada ketinggian 2,450m di atas paras laut, adalah tempat yang menerima salji yang paling banyak di dunia.

500m panjang salji dinding terbentuk setiap musim bunga di kiri kanan lebuh raya selepas salji dibersihkan untuk pembukaan laluan jalan kenderaan.

Yang paling mengagumkan adalah dinding salji boleh mencapai ketinggian sehingga 20m, kira-kira sama dengan sebuah bangunan tujuh tingkat.

Sebelah jalan dikhaskan untuk pejalan kaki, membolehkan anda untuk berjalan di antara dinding salji dan menikmati struktur sambil mengambil gambar.Jadi takkan ada masalah untuk berselfie disitu.

4. Pergi Ke Festival Salji

 

winter-4

Jika anda suka melihat seni menakjubkan dibuat daripada ais dan salji, anda pasti tidak mahu ketinggalan ke Sapporo (di Hokkaido) untuk melihat ‘7-hari Sapporo Snow Festival’ yang terkenal.

Acara kemuncak di situ termasuk pertunjukan salji dan ais patung yang besar .Pesta ini bermula pada bulan Februari. Lagi, anda juga wajib melawat “raksasa salji” yang menjadi tarikan ramai pelancong.

Selain Sapporo anda juga boleh ke Sounkyo iaitu Sounkyo Ice Festival. Dari ukiran ais hingga air terjun yang beku dinyalakan dalam pelbagai warna untuk dilihat di festival ini yang berlangsung dari akhir bulan Januari hingga ke bulan Mac.

Disini ada boleh lihat pelbagai jenis ukiran bangunan yang semuanya diperbuat dari ais dan karakter-karakter kartun terkenal seperti Pokemon karakter, doraemon, shincan turut dipamerkan disini. Upin ipin je belum sampai lg kesini.

Malah kafe hipster yang kerusi, meja cawannya 100% diperbuat daripada ais juga turut terdapat disini.
Sesuai untuk anda melepak seperti dikedai-kedai mamak.

5. Nikmati Kerdipan Lampu Di Jepun. (Illumination)

winter-5

Dalam udara yang sejuk dan bersih, di situlah musim di mana bandar-bandar mula bersinar. Sekitar perayaan Krismas di Jepun, perhiasan lampu-lampu yang menakjubkan banyak dapat dilihat di bandar-bandar dan tempat terkenal.

Salah satu bandar yang paling terkenal perhiasannnya dapat dilihat di Kobe, the Luminarie dan Shinjuku Terrace City.

Baru-baru ini, terdapat banyak pesta untuk memaparkan imej pada bangunan dengan teknologi Pemetaan Unjuran(pemetaan 3D).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *